Tips voor cold calling

Bron: Brisk.nl 04-05-2011

Cold-calling: de aanhouder wint
Cold-calling.
Zelfs de naam klinkt kil. U bent dan ook niet de enige die het kippenvel bezorgt. Veel mensen vinden dit zelfs het meest intimiderende onderdeel van het verkoopproces. Helaas: het moet! Als u wilt dat uw onderneming groeit, zult u immers nieuwe klanten binnen moeten halen.

Hieronder een aantal tips om professionele telefoontjes vanuit het niets te plegen:

Overwin uw tegenzin
Pleeg ‘cold calls’ alleen als u zich helder en goed voelt. Meestal is dat dus aan het begin van een werkdag. Beschouw het telefoontje als een vriendschappelijk gesprek en niet als iets weerzinwekkends. Houd uzelf voor dat u een geweldig product heeft waar uw prospect echt iets aan heeft  

Weet wie uw prospects zijn
Lees kranten, vakbladen en websites om zoveel mogelijk te weten te komen over de bedrijven of mensenn die u belt. Zo kunt u een gesprek beginnen over uw prospect in plaats van over uzelf.

Verzin een openingszin
Schrijf van tevoren een goede openingszin op. Niet om voor te lezen maar om voorbereid te zijn en uw gedachten te ordenen. Aangezien u ongeveer 20 seconden heeft om de interesse van de beller te wekken, kunt u het zich niet veroorloven in het wilde weg te gaan brabbelen zodra u hem aan de lijn heeft. Denk na over een passende begroeting en de manier waarop u zichzelf voorstelt, bedenk wat u gaat zeggen over zijn bedrijf, hoe uw product of dienst daarbij past en met welke vraag u het gesprek vervolgens opent.

Maak bondgenoten van telefoniste
.. en secretaresses en receptionisten (iedereen die tussen u en uw prospect staat). Deze mensen kunnen u waardevolle informatie verschaffen en zij zijn degenen die uiteindelijk bepalen of u uw prospect al dan niet te spreken krijgt.

Verlies uw doel niet uit het oog
Het doel van uw telefoontje is de interesse wekken van uw prospect en een afspraak arrangeren. Begin geen uitgebreid verkoopverhaal aan de telefoon, maar wek alleen interesse op, ontdek het een en ander over uw prospect en vraag om een afspraak. Als een prospect u probeert af te wimpelen met het verzoek eerst wat informatie via e-mail te sturen, ga daar dan slim op in. Vraag bijvoorbeeld in welke informatie hij specifiek geïnteresseerd is en welke relevant is voor zijn onderneming en stel voor dat u over een paar dagen terugbelt om een en ander door te nemen. Laat u niet uit het veld slaan!

Voorkom veel gemaakte blunders
Doe niet net alsof u de prospect al jaren kent en vraag ook niet of u gelegen belt. Het eerste komt onoprecht over, het tweede geeft de beller een makkelijke aanleiding om onder het gesprek uit te komen.

Houd vol!
80 procent van de nieuwe klanten wordt pas binnengehaald na het vijfde contactmoment. Blijf dus bellen en haak niet te snel af. De aanhouder wint!

 

 

Gerelateerde artikelen: Arbeidsproductiviteit
Blijf op de hoogte
Download the Job Broker Iphone app
 

Vacatures per Categorie



Vacatures per Regio

Vind banken en verzekeringen vacatures in jouw regio.

Vacatures per sector Vacatures meest gezocht Vacatures per plaats Financiële branche informatie
Vermogensbeheer vacatures Asset management vacatures Vacatures Amsterdam Alles over banken
Verzekeringen vacatures Account manager vacatures Vacatures Rotterdam Alles over verzekeraars
Pensioen vacatures Management vacatures Vacatures Den-haag
Incasso vacatures Risk vacatures Vacatures Utrecht
Bank vacatures