7 manieren om je geheugen te verbeteren

Bron: PsyBlog 20-05-2011

Oefening baart kunst. Dat geldt ook voor de geheugentraining, maar je kunt je geheugen ook verbeteren zonder al te veel inspanning. Dit zijn 7 simpele - maar wel wetenschappelijk onderbouwde - manieren om dat te doen:

Schrijf over je problemen
Voor complexe taken doen we een beroep op het werkgeheugen. Een efficiënter werkgeheugen draagt bij aan beter leren, plannen, logisch denken, enz. Eén manier om het werkgeheugen te verbeteren, is expressief schrijven. Ga er een aantal keer per maand gedurende 20 minuten voor zitten en schrijf over iets naars wat je is overkomen. Uit onderzoek blijkt dat dit al na 5 weken je werkgeheugen verbetert.

Kijk naar een natuurlijk landschap
De natuur heeft een positief effect op het geheugen. Uit een onderzoek bleek dat mensen die in een arboretum rondliepen het 20% beter deden op een geheugentest dan mensen die in drukke straten rondliepen. Kijken naar foto's van de natuur heeft ook al een positieve - zij het minder sterke - uitwerking.

Zeg dingen hardop
Als je iets vooral wil onthouden, zeg het dan hardop. Volgens onderzoek heb je dan 10% meer kans om het te onthouden.

Mediteer (een beetje)
Meditatie verbetert het cognitief functioneren en het hoeft geen uren te duren. In een recente studie was bij deelnemers die gedurende 4 sessies van slechts 20 minuten per dag mediteerden het werkgeheugen en andere cognitieve functies aanzienlijk verbeterd.

Voorspel je prestatie
Jezelf afvragen of je je iets zal herinneren heeft een gunstig effect op je geheugen. Dit werkt zowel voor herinneringen aan dingen die gebeurd zijn, als voor het proberen te onthouden van dingen die je nog wil doen. Dat kan je geheugen tot 50% verbeteren.

Gebruik gebaren om herinneringen op te slaan
Onderzoekers lieten Engelsen Japanse werkwoorden leren en vonden dat als ze er handgebaren bij maakten, ze de Japanse woorden bijna 2 keer zo goed konden onthouden.

Gebruik je lichaam om dingen te onthouden
Psychologen hebben ontdekt dat we dingen uit het verleden beter herinneren als we in dezelfde stemming zijn of als we dezelfde lichaamshouding aannemen. In een studie waren de deelnemers beter in staat om positieve herinneringen op te halen als ze knikkers naar boven lieten rollen en negatieve herinneringen als ze knikkers naar beneden lieten gaan. Kennelijk associëren we een opwaartse beweging met vrolijkheid en een neerwaartse met verdriet.

Gerelateerde artikelen: Arbeidsproductiviteit
Blijf op de hoogte
Download the Job Broker Iphone app
 

Vacatures per Categorie



Vacatures per Regio

Vind banken en verzekeringen vacatures in jouw regio.

Vacatures per sector Vacatures meest gezocht Vacatures per plaats Financiële branche informatie
Vermogensbeheer vacatures Asset management vacatures Vacatures Amsterdam Alles over banken
Verzekeringen vacatures Account manager vacatures Vacatures Rotterdam Alles over verzekeraars
Pensioen vacatures Management vacatures Vacatures Den-haag
Incasso vacatures Risk vacatures Vacatures Utrecht
Bank vacatures