Harde werkers doen concessies aan hun nachtrust

Bron: mt.nl 22-03-2012

Werknemers die lange dagen en werkweken maken, kampen met slaaptekort. Zo blijkt uit een enqute van de Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NSWO).

Gp. Zo even uitrekken en nog maar een kopje koffie op deze maandagochtend. Ook weer kort nachtje gehad vannacht en wakker gelegen omdat de komende werkweek voorbijkwam in je hoofd? Je bent niet de enige. Maar liefst 28 procent van de werkende Nederlanders ligt regelmatig wakker van het werk, blijkt uit onderzoek van NSWO onder duizend werkenden.

Lange werkweken en -dagen blijken ook debet aan het slaaptekort; 16 procent zegt vanwege het werk te weinig tijd te hebben voor slaap. Een derde tot een kwart van de werkenden werkt nog tot 10 uur 's avonds door, werknemers in ploegendienst en onregelmatige werktijden niet meegerekend. Tja, niet zo gek dat je daarna de slaap niet kan vatten. Maar dat heeft dus wel effect op je nachtrust.

Lange werkweek leidt tot slaaptekort
Werknemers met een werkweek van meer dan 50 uur, slapen gemiddeld 6 uur en 50 minuten. Dat is bijna een uur korter dan werknemers met een werkweek van minder dan 30 uur; hun nachten duren gemiddeld 7 uur en 45 minuten.

Al die korte nachten kunnen natuurlijk niet zonder gevolgen blijven: 21 procent van de werkenden geeft aan soms op het werk weg te doezelen. Een kwart heeft opwekkende middelen als koffie, energy drinks of zelfs drugs nodig om wakker te blijven. En 3,5 procent zegt door slaperigheid fouten te maken of ongelukken te veroorzaken op het werk. Uit eerder onderzoek bleek al dat werknemers met slaaptekort optimistischer zijn.

Slaapadviezen
De NSWO, die komende week uitgeroepen heeft tot de Nationale Slaapweek, vindt het dan ook hoog tijd dat er meer aandacht komt voor slaapproblemen en preventie van slaaptekort. De hele week zijn er open dagen in verschillende centra voor slaapproblemen. MT geeft alvast een paar tips voor een betere nachtrust:

Alle begin is moeilijk, maar die pc heeft echt een uitknop (en ook een slaapstand), stop tijdig met werken 's avonds

Drink na het eten geen koffie en alcohol meer en ga ook niet 2 uur voor het slapen nog wat snacken

Doe minimaal een uur voor het slapen gaan niets. Kijk geen tv of spannende film meer, maar lees wat (geen thriller), neem een bad (geen douche)

Als je 's avonds gaat sporten doe dit dan zo vroeg mogelijk, van sporten kan je heel actief en hyper worden. Als dat het geval is dan is het beter dit 's ochtends of in het weekend te plannen

Doe geen middagdutje, dat maakt het ’s avonds moeilijker om in te slapen. Doe je het wel zorg dat er dan minstens 11 uur tussen het middagdutje en de nachtslaap tussen zit

 

Gerelateerde artikelen: Arbeidsproductiviteit
Blijf op de hoogte
Download the Job Broker Iphone app
 

Vacatures per Categorie



Vacatures per Regio

Vind banken en verzekeringen vacatures in jouw regio.

Vacatures per sector Vacatures meest gezocht Vacatures per plaats Financiële branche informatie
Vermogensbeheer vacatures Asset management vacatures Vacatures Amsterdam Alles over banken
Verzekeringen vacatures Account manager vacatures Vacatures Rotterdam Alles over verzekeraars
Pensioen vacatures Management vacatures Vacatures Den-haag
Incasso vacatures Risk vacatures Vacatures Utrecht
Bank vacatures