LinkedIn Profiel Checklist voor Solliciteren – zomer 2013

Bron: www.aaltjevincent.nl 29-08-2013

LinkedIn is veel aan verandering onderhevig, tijd voor een actuele checklist voor een goed

‘solliciteren’ LinkedIn profiel voor alle werkzoekers.

1. Naam

Neem hier de naam op waaronder jij dagelijks werkt, je voor- en achternaam.*

2. Professionele foto in sollicitatiekleding

LinkedIn is jouw eerste indruk bij je toekomstige werkgever en collega’s. Zorg voor een professionele

portretfoto, met een glimlach, in sollicitatiekleding en met een rustige achtergrond.

3. Kopregel (zie naast de foto)

De kopregel gebruik je voor je profilering. Welk probleem los jij op voor de werkgever?

Let op: gebruik hier alle functietitels waaronder jouw specifieke vakmanschap bekend staat,

bijvoorbeeld: officemanager, managementassistent, Personal Assistant en directiesecretaresse.

Mag je netwerk weten dat je openstaat voor nieuw werk? Dan kun je dat hier ook aangeven.

Bijvoorbeeld met het woord: Beschikbaar. Je stelt hen dan in staat om je bij je loopbaanstap te helpen

en, zoals bekend, is via-via de meest succesvolle weg naar nieuw werk.

NB. Je ziet standaard je huidige functietitel hier staan, pas deze dus aan en gebruik de kopregel om je

scherp te profileren. Je hebt 120 tekens.

4. Bedrijfstak

Sta stil bij welke bedrijfstak je kiest, kies je voor ‘Horeca en toerisme’ of voor ‘Human resources’ als je

stafmedewerker HRM bij de Bilderberg Hotels bent? Kijk daarvoor ook bij vakgenoten. Waar hebben

zij voor gekozen?

5. Locatie (op basis van postcode)

Mensen die nieuwe medewerkers zoeken, zoals recruiters, HRM’ers, leidinggevenden en bijvoorbeeld

intercedenten selecteren ook op postcode als ze selecteren op goede kandidaten. Vul hier dan ook de

postcode in van de plaats waar je wilt werken.

NB. Op LinkedIn valt je postcode in een door LinkedIn vastgestelde area, daar kun je niets aan

veranderen.

6. Je werkervaring

Huidig: Een up-to-date huidige functie gelinkt aan het bedrijfsprofiel

De omschrijving moet voldoen aan:

• Scanbare rijtjes – zodat het in seconden gelezen kan worden

• Resultaatgericht

• Met de trefwoorden voor je vakgebied

Neem ook een korte omschrijving op van de werkgever en belangrijke (deeltijd)opleidingen die je hebt

gevolgd.

BELANGRIJK: als je nu geen werkgever hebt vul je ALTIJD huidige functie in met de functietitel

waarop je gevonden wilt worden aangevuld met daarbij een omschrijving als bovenstaand genoemd

en als bedrijf ‘in between jobs’.

Vorig: Twee voorgaande functies (minimaal) gelinkt aan het bedrijfsprofiel waar mogelijk

Gebruik ook hier de functietitels waaronder het vakmanschap nu in jouw vak bekendstaat. En ook hier

heb je alle ruimte voor slim trefwoordengebruik in scanbare rijtjes etc.

Je kunt bij het ‘blauwe vierkantje’ ook bestanden of een url toevoegen. Gebruik dit, het maakt je

profilering aantrekkelijk en verdiepend.

 

7. Opleiding(en)

Link aan de opleidingsinstituten op LinkedIn waar mogelijk en voeg ook de specifieke naam van je

studierichting toe. En ook hier kun je een omschrijving geven. Gebruik dit en voeg ook hier weer

trefwoorden toe.

8. Vaardigheden

Iedereen beschikt over meer dan drie vaardigheden. Benoem al je vaardigheden. Kijk eventueel eerst

bij vakgenoten. Tip: maak eerst een kladlijstje voor een logische indeling en vul het daarna pas in op

LinkedIn.

Meer over endorsements en de betekenis voor selectie lees je in deze blog.

9. Samenvatting

De samenvatting is cruciaal voor je profiel. Je naam en de kopregel en de opsomming van je

werkervaring en opleiding worden in 8 seconden gescand met als enige doel dat men meer over je wil

weten. Het eerste wat men dan leest, is je samenvatting.

Neem hier je profiel van je cv over, een profiel in enkele zinnen over welke oplossing jij bent op de

arbeidsmarkt. En wederom de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.

Ook je e-mailadres en telefoonnummer mogen hier niet ontbreken.

10. Links naar externe websites

Voeg 1-3 links van websites toe, zoals die van je laatste werkgever of (deeltijd)opleiding.

NB. Kies voor ‘Ander’ i.p.v. Bedrijfswebsite, dan kun je de site een eigen naam geven.

11. Kies een herkenbare openbare URL profiel

Je openbaar LinkedIn adres kun je zo maken dat deze uniek voor jou is, zoals

www.linkedin.com/in/aaltjevincent. Je kunt dit als button ook bij de personalia op je cv of in je emailhandtekening zetten, lees hier hoe je dat simpel doet.

12. De extra onderdelen

Op LinkedIn kun jezelf uitmuntend profileren in je vakmanschap. Maak gebruik van de onderdelen

waar mogelijk, zoals:

• Projecten

• Cursussen

• Talen

• Publicaties

• Etc.

Denk ook hierbij weer aan je trefwoorden!

13. Activiteit

Bij Activiteit staan al je (netwerk)acties op LinkedIn genoemd, wees je hiervan bewust. Gebruik het

actief voor het delen van je ontwikkelingen. Plaats daar ook zelf een update over je beschikbaarheid

voor de arbeidsmarkt als je jouw netwerk daarover zichtbaar wilt informeren. En hen die op je profiel

komen, zoals de genoemde selecteurs bij 5.

14. Nederlands en/of Engelstalig

Als je cv in het Nederlands is kun je volstaan met een Nederlands profiel. Een (extra) Engelstalig

profiel is zinvol als je bij een Engelstalig bedrijf wilt werken, dan zul je ook gevonden op die

functietitels en trefwoorden in je profiel.

15. Aanbevelingen

Selecteurs en je mogelijk nieuwe collega’s lezen graag wie jou heeft aanbevolen en waarvoor. Vraag

er persoonlijk om en bespreek samen welk aspect van je vakmanschap je belicht wilt zien. Zorg voor

minstens drie aanbevelingen (referenties), van (oud)collega’s en/of (oud)leidinggevenden, klanten etc.

16. Minstens 50 connecties

Je profiel is pas compleet als je 50 connecties hebt, werk daaraan en richt je op je jouw targetlist en

de mensen die nu het werk doen dat jij wilt doen.

Laat je inspireren door Katinka Verhagen, en lees hoe zij binnen een dag een baan vond via LinkedIn.

17. Groepen

Word lid van je vakgroepen. En maak er intensief gebruik van.

Voor je profilering dien je je ervan bewust te zijn dat de logo’s bij je profiel staan.

Meer over je profilering, je targetlist en groepslogo’s lees je in deze blog.

18. Voorbeeld

Hier zie je een zeer goede infographic die bovenstaande visueel uitlegt

Gerelateerde artikelen: Solliciteren; Social-Media
Blijf op de hoogte
Download the Job Broker Iphone app
 

Vacatures per Categorie



Vacatures per Regio

Vind banken en verzekeringen vacatures in jouw regio.

Vacatures per sector Vacatures meest gezocht Vacatures per plaats Financiële branche informatie
Vermogensbeheer vacatures Asset management vacatures Vacatures Amsterdam Alles over banken
Verzekeringen vacatures Account manager vacatures Vacatures Rotterdam Alles over verzekeraars
Pensioen vacatures Management vacatures Vacatures Den-haag
Incasso vacatures Risk vacatures Vacatures Utrecht
Bank vacatures